Kim Hoa Tram 沈金和 (Čína)
Kim Hoa Tram - nar. 1959 沈金和
Kim Hoa Tram沈金和 (Shen Jinhe v čínštině) se narodil v Saigonu, ve Vietnamu, v roce 1959 do rodiny původně pocházející z provincie Fu-ťien v Číně. Již více jak deset let se Kim věnuje Zen buddhismu. Ve svém umění čerpá inspiraci ze své spirituality a svých kořenů v čínské tradici umění a kultury, zejména čínské tušové malby.
Kim se odstěhoval do Austrálie v roce 1984 a nyní žije v Melbourne, Austrálie. Kimova metoda práce je odvozen od jeho ponoření do Zenu. Před započetím práce se štětcem medituje, aby si pročistil mysl. Jedná se o odstranění chybného myšlení, aby se dosáhlo stavu "správného myšlení" (zheng nian). Pak následuje druhý stupeň stavu "žádné myšlení" (wu nian), když se jeho mysl oprostí od myšlení. Konečná fáze je "ne mysl" (wu xin), když se jeho mysl a tělo stane jedním on je naprosto v klidu. Umělec mluví o jeho tvůrčím procesu v těchto slovech: "V probuzeném stavu klidu kdy mysl a tělo je v jednotě. V té chvíli, mysl je bez hranic. Obrazy se objeví přirozeně ve spontánní malířský rukopis. " Obrazy jsou prodchnuté životní energií (ki), které se zdají být animovanými obrazy. Pohled Zenu na život - duchovní probuzení na iluzorní svět iluzí - je vyjádřen v práci Kim Hoa Tram. Obrazy ukazují jasnost, jednoduchost a přímost zenu. Ptáci jsou malované v spontánních, kaligrafických tazích štětcem a tuší na papíře, ukazuje umělcovo mistrovství v čínské tušové malbě. Stejně jako v zenových obrazech, dává přednost černé tuši před barvou, která je považována za rušivou. Obrazy také odrážejí umělcův vnitřní svět, jeho myšlenky a emoce. Ukazuje velkou empatii s předměty okolo něho (žijící pták). Obrazy, včetně prázdného prostoru, vyjadřují to, co je za slovy. Stejně jako zen říká "prstem ukázat na Měsíc", tyto obrazy jsou "prstem" a ukazují na měsíc (duchovní osvícení). Umělec mluví prostřednictvím svých obrazů, které se objevují zevnitř. Také se vyjadřuje přes jeho tvůrčí a duchovní energie. Jeho obrazy jsou jako zenové koány, které vyžadují vhled zažít hloubku a úroveň porozumění. Je to jako odstraňovat pryč mnoho vrstev cibule k dosažení vnitřního jádra duchovnosti (prázdný přesto plný). Záleží také na duchovním stavu diváka.
Kreslení z jeho vlastní spirituality, Kim Hoa Tram prokázal velkou originalitu a kreativitu v těchto pracích. Dal nový život a energii do tradiční čínské malby s moderními nápady, které nejsou na první pohled zřejmé. Důležitou inovací umělce je použití tradičního formátu čtyř ročních období v čínské malby, které reprezentují různé etapy života. Místo toho, jaro, léto, podzim a zimě, když líčí dětství, mládí, střední věk a stáří. Smrt jako předmět nikdy nebo jen zřídka byly prozkoumány v čínském umění.
Stávat se jednotou
Klam - V klamu bezstarostné pták šťastně honí padající listí, které, u umělce, představuje touhu a nestálost v životě. Pták je hravý a živý, létá rytmicky dovnitř a ven z obrazu. Ve třetím panelu se zdá, jakoby se pták pozastavil u prostředního listů a uslyšel cinkání chrámových zvonů. V posledním panelu jakoby omámen světem, opilý pták spadne na zobák. Máme zde ukázaný umělcův pohled na smysl pro černý humor. Padlý pták také předznamenává další části - Probuzení.
Probuzení - Zabývá se buddhistickým pojetím duchovního probuzení a k pomíjivosti života, smrti samotné. Živí pták a mrtvý pták se opakuje v sekvencích na čtyřech panelech, jak se příběh odehrává. To postupuje vzhůru od bezmocně plačícího ptáčka vedle mrtvého ptáka, druhý panel zobrazuje mladého ptáka křičícího v šoku. Třetí panel zobrazuje výjev staršího ptáka zírajícího na mrtvého ptáka, jako by nastal příchod nějakého poznání. A konečně, v posledním panelu, moudrý starý pták sedí na větvi v horní části malby, s tajemným výrazem přijetí. Ve čtvrtém panelu prázdný prostor mezi mrtvým ptákem, a ptákem posazeným vysoko v obraze vyjadřuje ticho, které je stejně výbušné jako výkřik ptáka v druhém panelu. Podle umělce, pohyb vzhůru „ptáka“ znamená vzestup vyšších úrovní duchovního dosažení. Panel se čte zprava doleva.
Větévka slivoně
Klid/Nehybnost
Mimochodem, duchovní cesta
"MU ŠIN" - NÉ MYSL
Zen malba - tečka nebo křivka, nepředstavuje ani horu ani ptáka, ale je to tečkovaný pták, je to křivka hory.
Zen malba
Klid - Kim Hoa Tram
plakaát na výstavu
Detail- Probuzení
Větev švstkových květů - Měsíc/enzo
Ztratil cestu do hnízda
Stávat se jedním
Kaligrafie
Ptáček na větvi
Čaj - Zen
Křehké hranice
Ztracen ve světě klamu
Kaligrafie
Ztratil svou cestu
Vrátit se domů
Nasluchat dešti
Zdroj:
https://www.ngv.vic.gov.au/essay/zen-on-life-spirituality-in-the-art-of-kim-hoa-tram/
http://terebess.hu/zen/mesterek/Tram.html
http://www.phathoc.net/PrintView.aspx?Language=vi&ID=5F4210