Jdi na obsah Jdi na menu
 

Tušová malba

MALÝ ÚVOD DO HISTORIE TUŠOVÉ MALBY

Kořeny tušové malby sahají do Číny, čínsky malba se řekne chua. Začátky jsou obvykle datovány do dynastie Tchang (608-906) a svůj vrchol zaznamenala během dynastie Song (960-1271) a Yuan (1271-1368). V Číně se vytvořila tak zvaná literátská malba (světské umění). Témata těchto umělců byla krajina, květy, ptáci a tzv. čtyři přátelé (tj. borovice, bambus, slivoň a orchidej). Ve stejné době jako světská malba se vyvíjela čchenová malba, která se liší od světské malby intelektuálním přístupem, včetně volby námětu. Témata těchto tvůrců byla čtyřnohá zvířata, jedlé plody a postavy. Čchenový tvůrci zjednodušili na minimum počet tahů, jimiž vyjádřili vybraný námět a rovněž prázdná plocha () se pro čchenové tvůrce stala plnohodnotným výrazovým prostředkem, jehož uplatňování je obecně platným estetickým principem dálnovýchodního malířství dodnes. Tušová malba se do Japonska dostala okolo 13. století s putujícími zenovými (zen = čínsky čchen) mnichy. Japonsky se tušová malba řekne sumi-e nebo také suibokuga.

 

JAK SE KDE ŘEKNE TUŠOVÁ MALBA

 

  • používané v různých asijských kulturách:

 

ČÍNSKY   -    shui-mo hua    水墨畫  (voda-tuš-malba)

     JAPONSKYsumi-e          墨絵        (tuš-obrázek)

     -   suibokuga   水墨画     (voda-tuš-obrázek)

KOREJSKY -   sumukhwa      수묵화   (tuše obrazy)

VIETNAMSKY-tranh thủy mặc  幀水墨   (rám-voda-tuš)

 

 

POMŮCKY PRO TUŠOVOU MALBU:

 

ŠTĚTEC:

stetce.jpgJaponsky fude. Pro výběr štětce existují v Číně čtyři kritéria: ostrost (ťien), rovnost (čchi), oblost (jüan) a pružnost (ťien). Vlas měkčích a světlejších štětců je kozí nebo ovčí, tvrdší a tmavší štětce jsou z lasice, jezevců, lišek nebo králíků. Jsou také štětce s vlasem smíšeným.

 

 

TUŠ:

tus.jpgTradičně se tuš (japonsky sumi ) prodává v tuhém stavu a vyrábí se ze směsi sazí, lepidla a vody. Některé tuhé tuše jsou vyzdobeny nádhernými malbami. Zakoupit můžete i tekuté tuše k přímému použití, jsou praktické.

 

 

 

 

 

 

TŘECÍ KÁMEN:

treci-kamen.jpgDobré třecí kameny (japonsky suzuri) mají povrch, který je jemný a pevný aby se vám podařila vyrobit kvalitní tuš. Třecí kámen může mít různé tvary, je čtvercový, oblý nebo si zachovává svůj přírodní tvar. Můžete si také zakoupit průmyslově vyráběný kámen, výhodou je cena.

 

 

 

 PAPÍR:

papir.jpgPapír se začal používat v dynastii Chan (r. 206 př.n.l.).  Velký význam má papír Süan (nesprávně nazývaný rýžový papír), vyráběný ze zelené kůry santalového dřeva. Můžete použít jakýkoliv vhodný savý papír. Savost můžete porovnat se savostí novinového papíru, který se s oblibou používá na nácvik kaligrafie. Dnes již můžete zakoupit papíry na tušovou malbu a kaligrafii i v našich prodejnách s výtvarnými potřebami.

 

PEČEŤ:

pecet.jpgK podpisu malíře slouží většinou razítko vyrobené z kamene, slonoviny, jadeitu, achátu apod. Pečeť samotná se japonsky nazývá „In“ nebo „Hanko”. Pro výrobu pečetě je dnes ideální kámen zvaný MASTEK, nebo kterýkoliv jiný měkký kámen.

 

 

 

PEČETNÍ BARVA:

p1060998.jpgPečetní barva slouží k otisknutí pečetního razítka. Pečetní rumělková barva se vyrábí z minie (suřík), rákosové moučky a ricinového oleje.

 

 

 

 

 TĚŽÍTKO:

tezitko.jpgTěžítko slouží k zatížení papíru. Použít můžete kovové, dřevěné, porcelánové nebo třeba nějaký pěkný kámen.

 

 

 

 

PODLOŽKA:

podlozka---filc.jpgPodložka slouží jako savý podklad pod papír. Obvykle bývá používán materiál filc.

 

 

 

 

 

 

 

NÁDOBA NA VODU:

nadoba-na-vodu.jpgJakákoliv větší nádoba, kde se oplachují štětce.

 

 

 

 

 

 

 

 

PALETA NA ŘEDĚNÍ TUŠE:

paleta-na-tus--2-.jpgPaleta slouží k ředění tuše na různé odstíny. Může být z plastu nebo porcelánu. Porcelánová se lépe omývá. Lze také použít misky.